<<<aprilie-2002-riscurile-smc>>> În anul 2002 am publicat în revista Calitatea, acces la succes, nr. 4 din aprilie 2002 articolul “Riscurile generate de sistemul de management al calității”. Am identificat atunci 12 riscuri cât și remediile la adresa acestor riscuri. Cu timpul, am constatat cum aceste riscuri devin riscuri consolidate, riscul consolidat este riscul care provine din surse multiple. Din pacate ediția ISO 9001: 2008 nu a adus clarificarile necesare în vederea punerii sub control a acestor riscuri sau a unei părți dintre ele, ma refer aici la cele mai importante cum ar fi abordarea multi-sistem, focalizarea pe procesare, conducerea prin obiective tactice și alte câteva care au produs efecte nedorite pentru organizații și pentru managementul calității în general. Efectul cel mai important produs de riscurile identificate în anul 2002 îl reprezintă pierderea încrederii în ISO 9001 și managementului calității.
În anul 2011 Comitetul tehnic ISO care se ocupă de standardele de management al calității și-a început activitatea de revizie a versiunii 2008 a lui ISO 9001. Acesta activitatea a început cu identificarea problemelor legate de aplicarea lui ISO 9001 pentru stabilirea sistemelor de management al calității. Problemele identificate atunci cu excepția celor care vizează integrarea sistemelor de management (în 2002 nu se punea problema integrării sistemelor de management) se regasesc ca efecte ale riscurilor prezentate în cadrul articolului menționat mai sus. În cele ce urmează voi prezenta la nivelul fiecarui risc cerințele din ISO 9001: 2015 care vin să pună sub control acel risc și comentarii cu privire la unele aspecte care privesc fiecare risc în parte. Cerințele ISO 9001: 2015 prezentate în cadrul articolului nu sunt cerințe noi, ele sunt cerințe implicite în raport cu versiunile vechi ale lui ISO 9001, cerințe pe care ISO 9001: 2015 le transformă în cerințe explicite.